Cursos / Informática para Internet / Inglês Técnico / Aula

arrow_back Aula 09 - Coesão e coerência: elementos essenciais de um texto

Atividade 02

Agora, vamos responder a uma atividade sobre coerência textual.

Leia atentamente o texto abaixo, antes de começar a atividade.

Education of African girls is a Top Priority

Asian girl at the library

The latest UN report on education says girls face sharp discrimination in access to education, which means millions of them are prevented from attending school. In addition, the report says the lack of gender equality in education is an important obstacle to social and economic progress.

In many developing countries, particularly in South Asia and sub-Saharan Africa, there are only seven girls in primary school for every 10 boys. In the world's two most populous countries, India and China, boys continue to outnumber girls in schools. The annual Education for All report by UNESCO says the proportion of girls in school did rise slightly in the past decade.

Nevertheless more than half of the 104 million children out of school are still females, making gender parity in education a distant goal in more than 50 countries. The UN says that in many countries, high school fees, early marriage, and economic pressure to put children to work early block girls from school.

Fonte: Adaptado de Hamp-Lyons e Heasley (2006, p. 127).
Imagens: (primeira) Adaptada de <http://www.iexaminer.org/wp/wp-content/uploads/2010/11/asiansinamerica-300x200.png> Acesso em: 26 set. 2011. (segunda) Adaptada de < https://www.thebreastcancersite.com/store/product/image/28158.gif>. Acesso em: 24 set. 2011.

As palavras sublinhadas no texto acima o tornam coerente. Observe que as palavras-chave (key terms) são repetidas e se conectam com vários outros termos utilizados no texto. Girls, por exemplo, é uma palavra-chave mencionada cinco vezes e encontra-se, claramente, relacionada a outros termos, tais como females/gender /children /them.

Considerando o que foi lido até então, responda ao que se pede.

  1. Put each of the underlined words in one of the headings of the table (below) following the example given.
    Repetition of key terms Meaning-related words/expressions
    Girls Females/gender/children/them
    Education  
    UN Report  
    School  
    Gender  

    Vamos fazer mais um exercício baseado nesse mesmo texto

    Estudamos, ao longo deste curso, estratégias de leitura. Agora, vamos conhecer algumas estratégias (ou maneiras) utilizadas para tornar um texto coerente. No exercício 2 (abaixo), essas maneiras (coherence strategies) estão numeradas de 1 a 7. Leia cada uma antes de começar o exercício e, depois, responda ao que se pede.

  2. Find examples of four strategies from the text in exercise 1 (above). Strategy 2 has been completed for you as an example.

    Dica: Há duas estratégias que não podem ser exemplificadas a partir do texto.

    Coherence strategy Examples
    1. Repeating a word or words from a sentence in the following sentence.
    2. Use a synonym (word with same meaning) of a word from a sentence in the following one. Prevented from – block
    3. Use a pro-form (e.g. pronoun) in the following sentence.  
    4. Use a sequence marker [e.g. Firstly, secondly/ a), b), c)].  
    5. Repeat a sentence structure.  
    6. Use connectives (e.g. moreover, firstly, etc.).  
    7. Use a hyponym (e.g. police station→ building/car → means of transport).  
    Fonte: Adaptado de Hamp-Lyons e Heasley (2006, p. 128).

Para acessar as respostas corretas dos exercícios 1 e 2, clique aqui.

Você foi capaz de responder às questões desta atividade utilizando a coerência textual? Esperamos que sim!

Vamos fazer a última atividade desta aula?

Versão 5.3 - Todos os Direitos reservados