Os materiais didáticos aqui disponibilizados estão licenciados através de Creative Commons Atribuição-SemDerivações-SemDerivados CC BY-NC-ND. Você possui a permissão para visualizar e compartilhar, desde que atribua os créditos do autor. Não poderá alterá-los e nem utilizá-los para fins comerciais.
Atribuição-SemDerivações-SemDerivados
CC BY-NC-ND
Cursos / Informática para Internet / Inglês Técnico / Aula
Agora, vamos responder a uma atividade sobre coerência textual.
Leia atentamente o texto abaixo, antes de começar a atividade.
The latest UN report on education says girls face sharp discrimination in access to education, which means millions of them are prevented from attending school. In addition, the report says the lack of gender equality in education is an important obstacle to social and economic progress.
In many developing countries, particularly in South Asia and sub-Saharan Africa, there are only seven girls in primary school for every 10 boys. In the world's two most populous countries, India and China, boys continue to outnumber girls in schools. The annual Education for All report by UNESCO says the proportion of girls in school did rise slightly in the past decade.
Nevertheless more than half of the 104 million children out of school are still females, making gender parity in education a distant goal in more than 50 countries. The UN says that in many countries, high school fees, early marriage, and economic pressure to put children to work early block girls from school.
Fonte: Adaptado de Hamp-Lyons e Heasley (2006, p. 127).As palavras sublinhadas no texto acima o tornam coerente. Observe que as palavras-chave (key terms) são repetidas e se conectam com vários outros termos utilizados no texto. Girls, por exemplo, é uma palavra-chave mencionada cinco vezes e encontra-se, claramente, relacionada a outros termos, tais como females/gender /children /them.
Considerando o que foi lido até então, responda ao que se pede.
Repetition of key terms | Meaning-related words/expressions |
Girls | Females/gender/children/them |
Education | |
UN Report | |
School | |
Gender |
Vamos fazer mais um exercício baseado nesse mesmo texto
Estudamos, ao longo deste curso, estratégias de leitura. Agora, vamos conhecer algumas estratégias (ou maneiras) utilizadas para tornar um texto coerente. No exercício 2 (abaixo), essas maneiras (coherence strategies) estão numeradas de 1 a 7. Leia cada uma antes de começar o exercício e, depois, responda ao que se pede.
Dica: Há duas estratégias que não podem ser exemplificadas a partir do texto.
Coherence strategy | Examples |
1. Repeating a word or words from a sentence in the following sentence. | |
2. Use a synonym (word with same meaning) of a word from a sentence in the following one. | Prevented from – block |
3. Use a pro-form (e.g. pronoun) in the following sentence. | |
4. Use a sequence marker [e.g. Firstly, secondly/ a), b), c)]. | |
5. Repeat a sentence structure. | |
6. Use connectives (e.g. moreover, firstly, etc.). | |
7. Use a hyponym (e.g. police station→ building/car → means of transport). |
Para acessar as respostas corretas dos exercícios 1 e 2, clique aqui.
Repetition of key terms | Meaning-related words/expressions |
Girls | Females/gender/children/them |
Education | school/primary school/ school fees |
UN Report | report/education for all report/UNESCO/UN |
School | education/primary school |
Gender | boys/girls/females/gender/parity/equality |
Coherence strategy | Examples |
1. Repeating a word or words from a sentence in the following sentence. | UN report – the report on education – in education seven girls – to outnumber girls primary schools – in schools developing countries – populous countries million children – to put children |
2. Use a synonym (word with same meaning) of a word from a sentence in the following one. | Prevented from – block |
3. Use a pro-form (e.g. pronoun) in the following sentence. | girls – millions of them |
4. Use a sequence marker [e.g. Firstly, secondly/ a), b), c)]. | No example in the text |
5. Repeat a sentence structure. | No example in the text |
6. Use connectives (e.g. moreover, firstly, etc.). | n addition Nevertheless |
7. Use a hyponym (e.g. police station→ building/car → means of transport). | females – girls school – primary school children – boys, girls |
Você foi capaz de responder às questões desta atividade utilizando a coerência textual? Esperamos que sim!
Vamos fazer a última atividade desta aula?
Versão 5.3 - Todos os Direitos reservados